Om oss

Historien om Jofrab

Det är året 1978 som bolaget grundas av entreprenören JanOlof Forsberg under namnet J.O. Forsbergs Reservdelar (Jofrab). Affärsidén var grossistförsäljning av reservdelar inom Cykel, Moped och Skog & Trädgård till fackhandlare i Tranås med omnejd. JanOlof Forsberg kom då från kundsupporten på Stiga och såg stora möjligheter att förbättra service, support, tillgänglighet och leveranstider. Främst under högsäsong. Firman fanns i en liten lokal på Storgatan i Tranås.

Bolaget växer med åren och 1992 flyttar bolaget till helt nya lokaler på 10 000 m2 i industriområdet Hjälmaryd i Tranås.

Året 2005 så säljer JanOlof och Harriet Forsberg aktiemajoriteten i J.O. Forsbergs Reservdelar AB till Frederik Rudbäck och Henrik Ekstrand.

Året 2015 blir Jofrab den största leverantören av mopeder i Sverige och tar då beslutet att bolagisera affärsområdet Jofrab Skog och Trädgård AB och säljer därefter bolaget till det tyska familjeägda Ratioparts GmbH. Ratioparts är då ett av de ledande bolagen i Europa inom reservdelar och andra tillbehör för områdena skog och trädgård. Jofrab Moped & Cykel byter namn till Jofrab TWS AB och servar Jofrab Skog och Trädgård AB med alla tjänster inom kundtjänst, uppackning, plock, pack, order, fakturering, ekonomi, IT och webb. 

2019 förvärvar det amerikanska bolaget Arrowhead Engineered products Ratioparts GmbH och därmed även Jofrab Skog och Trädgård AB.

Under 2023 tar Jofrab Skog och Trädgård beslutet att det är dags att gå in i framtiden med ny Webshop och lagerhantering. Integrering med moderbolaget Ratioparts påbörjas. Samtidigt byter Jofrab TWS namn till HOJ TWS.

2024: Jofrab Skog & Trädgård flyttar in i nya lokaler på Floragatan 6 i Tranås och den nya Webshopen lanseras. Sortimentet hos Jofrab går från ca 7 000 artiklar till + 50 000 artiklar. Därmed tar Jofrab klivet in på en bredare marknad och har större möjligheter till att möta kundernas förväntningar och behov. Jofrab SoT tar också över ansvaret för kundtjänst samt all annan service som HOJ TWS tidigare har bistått med.

Kvalitet och tillgänglighet är våra ledord och vi ska vara en partner för våra kunder där vi önskar att vi uppfattas som personliga och enkla att ha och göra med. 


Och det här är Ratioparts

Visst, historien om ratioparts låter lite påhittad och lite som Steve Jobs i sitt garage, men ibland behöver bra idéer bara en ovanlig start. Idén var inget banbrytande, men ändå spännande i sin unika karaktär. I slutändan spelar omständigheterna för en idés födelse inte alltid någon roll. Vi visste att vi ville ge kunden en kvalitetsprodukt utan att debitera dem kvalitetspriset. Vi ville minska de höga kostnaderna för inköpsuppföljning i o för att göra reparationsarbeten till en prisvärd och lönsam del av affärsmodellen.

Där från början: Nöjda kunder

Till att börja med byggde vi upp en portfölj av de vanligaste och viktigaste vardagsreservdelarna och erbjöd dem till ett urval av specialiserade butiker och återförsäljare. Vi startade 1986 med ett hanterbart sortiment av 25 produkter som visades i en fyrsidig broschyr. Vi anställde bara en medarbetare som hjälpte till med paketering och frakt. Idag har den medarbetaren 150 kollegor och vårt produktsortiment nu överstiger 90 000 delar. ratioparts är idag marknadsledande inom området reserv-, slit- och tillbehörsdelar till utrustning och maskiner för skötsel av trädgård, skog och gräsmatta. Lika stolta som denna utveckling gör oss, känner vi samtidigt det stora ansvar den innebär. Ett ansvar gentemot de kunder, leverantörer och medarbetare som gjorde denna framgång möjlig från första början.


Europa nummer ett
För oss är vår anläggning i Euskirchen en mycket viktig plats. Euskirchen fungerar inte bara som grundande stad för ratioparts, utan ger oss också vår hemstads principer och värderingar. Euskirchen är platsen för vårt huvudkontor och lager. Här tar vi ansvar för regionen, våra medarbetare och deras familjer. Det är där vi känner oss hemma. Härifrån levererar vi till alla hörn av Tyskland, men också många andra länder i Europa. 


Paris, gräsmattan klipps – London, häcken klipps

Visst finns det större städer än Euskirchen, kanske också mer intressanta och förmodligen mer kända. Men bättre? Merparten av vår framgång beror på det täta och pågående samarbetet med våra kvalificerade fackhandlare. Idag kan vi nå många olika målgrupper i Europas alla hörn. Bland våra kunder finns golfbanor i Portugal, kommuner i Spanien, gårdar i Italien, trädgårdar i England, parkanläggningar i Frankrike och skogsbolag i Tyskland. De använder alla gräsklippare, häcksaxar, motorsågar och strängtrimmers. Och som med otaliga andra har de alla stort förtroende för reservdelarna från ratioparts. Vi sticker inte bara ut på grund av vårt produktsortiment och låga priser, utan framför allt för att vi håller kvalitet. Det senare är särskilt viktigt för kommunala trädgårdskunder.

Sortiment och variation

Först och främst måste man känna till sina kunders behov för att kunna erbjuda det perfekta sortimentet. Var finns de och vad arbetar de med? Vilken utrustning behövs och vilken typ av uppgifter måste hanteras? Vilka specifikationer behövs i deras arbetsutrustning och vilka prioriteringar görs i det dagliga arbetet?

Våra produktchefer och inköpsagenter arbetar hand i hand för att konsekvent balansera utbud och efterfrågan. De känner till hela sortimentet med över 90 000 produkter och vet vilka produkter som är mycket efterfrågade och vilka som inte längre behövs. För att tillgodose våra kunders behov på bästa sätt strävar våra specialister ständigt efter att gallra ut och anpassa vårt produktsortiment. Vårt produktsortiment kontrolleras ständigt och uppdateras därefter.


Våra viktigaste kunder är fackhandeln

Specialiserade återförsäljare stöder oss avsevärt för att hjälpa oss att organisera vårt sortiment. Deras expertkunskap om sina kunders behov förmedlas direkt till oss. Försäljningsstället är den plats där slutkunden lämnar information och där sortimentet därför är medbestämt. Återigen, här kan vi tillämpa ordspråket: ju bättre produkter, desto bättre resultat för återförsäljarna såväl som för ratioparts. Från dag ett är det just detta Professionellt och rättvist lagspel som vi är tacksamma för.

Service och kundnärhet

I dagens affärsvärld verkar service få stå tillbaka för kostnadsbesparingar. Ratioparts tar denna övergång på allvar och arbetar för att vända denna olyckliga trend. Vi vet att våra kunder är beroende av oss och känner sig bekväma med att beställa när de behöver något akut. Det är därför våra 150 anställda konsekvent uppfyller våra kunders önskemål och krav och ger dem råd med professionalism och kompetens. Detta gäller särskilt vår fältpersonal och serviceavdelning – vårt företags visitkort.


Analogt, dialog och katalog – vi finns alltid där för dig

Det finns otaliga möjligheter att kontakta oss. Tidigare kom de flesta av våra beställningar via fax. Idag görs många beställningar via vår serviceavdelning eller via vår Webshop. Tillsammans med vår senaste flerspråkiga sortimentskatalog kan kunderna också hämta alla viktiga order- och servicedokument via Webshopen. Med hjälp av kund-ID-nummer kan produkttillgänglighet och priser kontrolleras. Läggs din order innan kl. 18 så går den ut samma dag. Vi älskar att träffa våra kunder personligen. Det är därför vi representerar oss själva på många stora mässor över hela världen.

Kvalitet och efterfrågan

Det skulle vara en överdrift att säga att alla varor beställs i samma kvantiteter. Vissa varor säljs två gånger om året, medan andra säljs i hundratal dagligen. En sak har de alla gemensamt: hög kvalitet. Det spelar ingen roll vilken reserv- eller tillbehörsdel du köper, du får alltid samma förstklassiga produkt. Alla delar är tillverkade av högkvalitativt material och noggrant färdigställda. 


Det finns inget alternativ än hög kvalitet

Om man arbetar med komplex teknisk utrustning vill och måste man kunna lita på hög funktionalitet. Oavsett om det är en åkgräsklippare, en högtryckstvätt, en strängtrimmer eller en gräsmattefilt, skyddsstövlar, smörjmedel eller kilremmar, vi vill att du ska vara nöjd med varje enskild produkt. Det är därför en större del av vårt sortiment tillverkas i Tyskland och varför vi ställer så höga krav på våra leverantörer. Det är därför våra kunder alltid kan vara säkra på att få de bästa reservdelarna till de bästa priserna. Vi tror att du kan hitta ett substitut för allt utom kvalitet.

Logistik och försäljning

Vad hjälper den bästa reservdelen om den inte finns tillgänglig? Vad hjälper det om du måste vänta tre veckor och inte kan fortsätta med ditt arbete? Även den bästa motorsågen ligger bara och skräpar om startfjädern är trasig. Det är därför ratioparts alltid har över 90 000 artiklar i lager som snabbt kan levereras. Vårt toppmoderna lagersystem och våra medarbetares erfarenhet hjälper till att göra detta möjligt.

Alla inkommande produkter bokas, förpackas, bearbetas och märks i vårt toppmoderna lager i Euskirchen. Ett speciellt EDP-stöd plocksystem gör det möjligt för oss att hitta produkterna omedelbart för att skicka dem så snabbt som möjligt. Beställningar är professionellt förpackade för att garantera full drift fram till mottagandet. Leveranshastigheten beror på vilken typ av fraktalternativ kunden väljer.


Förpackning: Så mycket som behövs, så lite som möjligt

Även om de flesta av våra produkter inte är brytbara måste de ändå vara väl förpackade. Det är därför vi, liksom våra leverantörer, ser till att vi successivt producerar så lite avfall som möjligt. Med dessa åtgärder har vi gjort vår del för att minska vårt miljöavtryck samtidigt som vi sparar värdefulla råvaror. Enligt oss tillhör detta sätt att tänka varje ansvarsfullt och modernt företag.


ratioparts, din partner för kvalitetsreservdelar.

Ladda...